tiistai 5. maaliskuuta 2013

Guadeloupe - Petite Terre - Antigua

Kiitos ilmeisesti Charles de Gaullen lentokentän matkalaukkuvirkailijoiden, on allekirjoittanut saanut kokeilla käytännössä miltä tuntuu matkustaa maailman ääriin mukanaan vain passi ja hammasharja kun matkalaukku ei tullut koskaan perille Helsinki - Pariisi lennolta. No, onneksi täällä pärjää hyvin vähäisellä varustuksella. Sortsit jalassa pärjää ympäri vuorokauden ja päivällä on liian kuuma pitää paitaa. Kävin kuitenkin ostamassa muutaman t-paidan, pyyhkeen, hellehatun ja rantasandaalit. Näillä mennään ja lisää saa hankittua saarilta.

Guadeloupen marina vaikutti palveluidensa puolesta hyvältä paikalta mutta ei houkutellut jäämään sen pidemmäksi, joten kauppakierroksen ja tulliselvittelyiden jälkeen irrotimme köydet laiturista ja lähdimme kohti autioita Petite Terren saaria Guadeloupen kaakkoispuolella. Saaret on luonnonsuojelualuetta mutta niiden välissä on poijuja joihin veneilijät voivat kiinnittyä. Pääsimme perille vähän ennen auringonlaskua joten ehdimme tehdä pikaisen snorkailureissun salmen kirkkaissa ja matalissa (< 4m) vesissä. Sukellus palkittiin kun näköpiiriin ilmestyi rausku jonka päällä, melkein ihossa kiinni sen liikkeitä seurasi tiiviisti vielä musta kala. Päivällisen jälkeen työnsimme vielä kumiveneen veteen ja ajelimme sillä katselemaan etelänpuoleisen saaren palmurantaa. Saaressa oli majakka joka oli pimeyden laskettua syttynyt mutta emme lähteneet sitä vielä näin pimeässä etsimään ja ehkä parempi niin...

Seuraavan päivän pyhitimme snorklailulle ja vedestä löytyikin mm. lisää rauskuja, kilpikonnia sekä isoja (max. n. 1,5m) ja pieniä kaloja. Teimme päivällä myös kävelyretken majakkasaaren luontopolulla, jonka varrella mm. törmäsimme keskellä pusikkoja polullamme makaaviin iguaaneihin. Pari niistä oli niin keskittyneitä omiin reviiritaisteluihinsa, että eivät meinanneet päästää meitäkään ohi mutta onnistuimme siinä lopulta. Luontopolku kävi vielä majakan luona sekä saaren itärannalla jossa ilmeisesti Afrikasta asti tulleet isot aallot heittivät valtavat pärskeet osuessaan rantakallioihin. Luontopolun loppupäässä, kun palasimme snorklailurannalle näimme vielä rantatörmän yläperspektiivistä rannan matalassa vedessä pienen hain jahtaamassa kaloja ja rannalle päästyämme näimme rantavedessä vielä toisenkin pikkuhain. Hai"vaarasta" huolimatta innostuimme snorkailemaan rannan vesissä mutta enempää haikohtaamisia emme saaneet, rauskuja ja kilpikonna kuitenkin vielä löytyi. Päivä oli tarjonnut luontoihmeitä pidemmänkin ajan tarpeisiin.

Seuraavana aamuna heräsimme ennen auringonnousua (eli klo 6), sillä edessä olisi pitkä yli 60 merimailin purjehdus pohjoiseen Antigualle. Aamu oli hyvin tyyni joten tyydyimme ajamaan koneella purjehtimisen sijaan. Toivoimme tuulen nousevan päivän valjetessa. Tavoitteemme oli olla Antigualla ennen auringon laskua n. klo 18 mutta sitten huomasimme purjehdusoppaista että tulli määränpäässämme English Harbourissa menisi kiinni klo 16 jolloin aikataulumme olisi hyvin tiukka. Näin kevyillä tuulilla emme ehtisi purjehtimalla ajoissa perille joten jouduimme ajamaan lähes koko matkan koneella. Ehdimme kuitenkin nostaa purjeet tunniksi jolloin vauhtimme tippui puoleen mutta pääsimme nauttimaan purjehduksen hurmastaja silti ehdimme vielä ajoissa perille. Allekirjoittaneen piti veneen kipparina käydä satamassa tullissa, maahantuloviranomaisella (immigrations) sekä satamaviranomaisella. Onneksi olivat samassa rakennuksessa, vain eri tiskeillä, jolloin paperien pyörittelystä selvittiin kohtuu kivuttomasti. Saimme veneemme sataman laituriin, jolloin hintaa yhdelle yölle tuli 104 us $ ( paikallinen valuutta on ec $ eli Itä-Karibian dollari). Maksu sisälsi satamamaksun lisäksi jonkun purjehdusluvan ja pääsymaksut sataman museoalueelle. Satama on englannin merivoimien 1700-luvulla rakentama ja täynnä vanhoja rakennuksia siltä ajalta.